04 August 2016

وَالْعَصْرِ - Demi Masa atau Demi Waktu Asar..?

terdapat dua maksud pada ayat 'وَالْعَصْرِ ' ini. samada demi masa atau demi waktu asar.


persoalan : jika ayat وَالْعَصْرِ ini membawa maksud demi waktu asar, kenapa Allah memilih waktu Asar dan bukan waktu sembahyang yang lain..? tentu ada sebab atau rahsia disebaliknya

aku tak bermaksud utk menimbulkan lebih banyak teori tetapi ayat Al Quran terselindung banyak rahsia bagi orang yang mahu berfikir.

suatu petang aku cuba membahaskan ayat ini dengan seorang kawan. kemungkinan juga maksud demi waktu asar ini adalah merujuk kepada usia bumi atau merujuk kepada suatu jangkamasa.

jika dikira waktu sembahyang bermula dengan subuh. cuba kita buat perhitungan begini berdasarkan waktu sembahyang di kemaman pada hari ini..

Kemaman / Dungun
GMT 8
Qiblat Direction 291° 44′ 46″
Prayer Time

waktu beza antara waktu
Subuh 5:36
Zohor 12:55 7:19
Asar 16:13 3:18 10:37(jumlah jam bermula subuh sehingga mula asar)
Maghrib 18:54 2:41
Isyak 20:04 1:10 3:51(jumlah jam bermula asar sehingga mula isyak)

14:28(keseluruhan masa diambil)=100% usia bumi

peratus usia bumi yg masih tinggal = 3:51/14:28 = 26.61%
peratus usia bumi telah berlalu = 10:37/14:28 = 73.39%

***

mungkin banyak kesilapan dalam teori aku ini. sebenarnya rasa berdosa pun ada. takut orang kata menafsir tanpa ilmu pn ada. Tapi aku ingin berkongsi dgn kawan2.

ok. bagaimana jika pada masa kini bukan lagi waktu asar tetapi sudah sampai waktu maghrib atau hampir kepada waktu isyak..dah tentu dunia hampir kiamat (teori : waktu isyak adalah waktu akhir hayat bumi)..hanya Allah yang Maha Mengetahui.

Mari kita hayati keseluruhan ayat ini...

Demi waktu Asar..Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali yang beriman dan yang beramal soleh. Yang berpesan-pesan dengan KEBENARAN. Yang berpesan-pesan dengan KESABARAN”.



Tafsiran yg sempat di google..

Demi Masa..وَالْعَصْرِ

إِنَّ الإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ

إِلاَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ

"Demi masa!" (ayat 1). Atau demi waktu `Asar, waktu petang hari seketika bayang-bayang badan sudah mulai lebih panjang daripada badan kita sendiri, sehingga masuklah waktu sembahyang `Asar. Maka terdapatlah pada ayat yang pendek ini dua macam tafsir.

Syaikh Muhammad Abduh menerangkan di dalam Tafsir Juzu' `Amma bahwa telah teradat bagi bangsa Arab apabila hari telah petang[1], mereka duduk bercakap-cakap membicarakan soal-soal kehidupan dan ceritera-ceritera lain yang berkenaan dengan urusan sehari-hari. Kerana banyak percakapan yang melantur[2], keraplah kejadian pertengkaran, bersakit-sakitan hati sehingga me­nimbulkan permusuhan. Lalu ada yang mengutuki waktu 'Asar (petang hari), mengatakan waktu 'Asar waktu yang celaka, atau naas[3], banyak bahaya terjadi di waktu itu. Maka datanglah ayat ini memberi peringatan "Demi 'Asar", per hatikanlah waktu 'Asar. Bukan waktu `Asar yang salah. Yang salah adalah manusia-manusia yang mempergunakan waktu itu dengan salah. Memper gunakannya untuk bercakap yang tidak tentu hujung pangkal. Misalnya bermegah-megah dengan harta, memuji diri, menghina merendahkan orang lain. Tentu orang yang dihinakan tiada terima, dan timbullah silang sengketa.

Lalu kamu salahkan waktu 'Asar, padahal kamulah yang salah. Padahal kalau kamu percakapkan apa yang berfaedah, dengan tidak menyinggung perasaan teman dudukmu, tentulah waktu `Asar itu akan membawa manfaat pula bagimu


p/s-byk ayat2 alquran yang secara jelas menerangkan hakikat alam dan sains terutama dalam surah yaasin cuma pada masa kini baru ia dpt dibuktikan secara saintifik.

SUMBER : http://menerungpaya.blogspot.my/2009/10/demi-masa-atau-demi-waktu-asar.html

27 April 2016

Latihan Praktikal 120 jam di HTJ..

Melang sekali tiada gambar yang di ambil sepanjang 120 jam praktikal kat htj.  Praktikal ini adalah keperluan bagi kursus 1st Responder yang dilalui pada tahun lepas. Dalam kursus tu, kita belajar perkara-perkara yang perlu bagi team 1st responder yang membantu orang awam semasa bencana. Kursus adalah anjuran MARA HQ dikendalikan oleh MASTEM. 

08 January 2016

How to Heal Faster





How to Rid Yourself of Warts, Blisters, Hang Nails (and More) Faster

Send these ugly injuries packing with these super simple tips

BY CINDY KUZMA, PHOTOGRAPHY BY THINKSTOCKThursday, July 2, 2015, 2:32 pm




Cuts, scrapes, and burns happen, but they don’t have to mar your canvas. Here, experts on dermatology and wound healing offer their tips on healing your ugliest injuries quickly.

Bruises

Hit the freezer, stat. Bruises form when blood flows out of busted vessels. So icing a developing bruise quickly narrows those vessels and prevents blood from escaping. Net result: a smaller black-and-blue area right off the bat, says Anne Marie Tremaine, M.D., of Laser Skin Care Center Dermatology Associates in Long Beach, Calif. 


29 December 2015

Trip Hujung Tahun ke Ipoh


Trip kami ke Ipoh...

Sangat happy dapat bawak anak2 dan keluarga jenjalan.. Syukur tiada kesesakan teruk walopun musim perayaan...

trip best, so, lepas ni kita tumpu pada negeri lain pulak...

Day 1. lepas amek kereta sewa, thanx to boss sebab bagi keluar awal ckit, utk g amek kereta sewa.. haah kan , xde bergambar gnan kereta.. ye la, kang nampak poyo lak, bukan kereta sendiri pun hak hak hak... belanja utk kereta je seribu, nak selesakan anak2 punya pasal.. haha.. bukan starex, bukan alpat, tapi naza ria... ok gak, selesa...

17 December 2015

Facebook - Statement Bodoh dari si bodoh

Ditakdirkan dalam dunia kini si pandai dinilai pada skroll yang dimiliki dan pada kemewahan yang dikecapi.. Pandangannnya yang berskroll dan mewah tu mestilah si pandai, maka pendapatnya mestilah betul. Kalau tua mestilah matang, kalau muda mestilah kurang matangnya, Yang berpendapat sebegini masih tak faham kenapa ada org tua masih berjoget dangdut di kelab2 dangdut di tanah ini..

Untuk kali ni maka nak share pasal si bangang yg demikian, untung la ak ucover ckit nama tu. Kalau zaman aku multiply dulu, mmg terang2 la muka kau aku tepek. hahaha...


jadi , buat masa ni kebangangan budak ni menjadi viral jugak la dalam Malaysia, korang dah boleh agak sebab dia menjadi viral...