01 November 2011

Life In A Day



Dokumentari mengenai kehidupan sekeliling dunia dalam sehari.. iaitu 24th Julai 2011... buka hati.. buka minda....

Kalo dulu masa kat Uni dulu, aku ada belajar, mengenai satu hakikat, bahawa semua bangsa mengganggap bangsa mereka lebih superior dari bangsa yang lain. Ini mungkin juga mengakibatkan sebarang usaha negara-negara lain selain Malaysia yang mengamalkan kehidupan msyarakat majmuk agak susah.

Namun yang kita tak belajar dulu adalah, sebenarnya bukan sahaja bangsa, sebenarnya ini juga ada dalam kendiri setiap individu, keluarga, geng taman, geng kampung, geng daerah , geng kongsi gelap melayu nak jadi gengster hong kong, sampai la geng mengikut kenegerian.. MALANG BETULLAH ...



MAAF cakap, tapi korang boleh tengok sendiri lah kan, sebenarnya negeri mana yang mempunyai masalah pergaulan yang cenggini. JAWAPAN NYA ADALAH SIMPLE.. bukanlah negeri tu yang salah, yang salah adalah sesetengah masyarakatnya. Yang bersalah adalah penduduknya.

Sikit-sikit ko ingat aku nak TROLL KELANTAN kan.. camon laa.. aku tak cenggitu... kalo ko rasa aku macam tu, ko mmg bangang, tapi mesti kau tak mengakukan, sebab ijazah kau ada 8 helai kan.. kan.. kan...

Sebenarnya ini adalah mesejnya, masalah pergaulan akibat dari dialek berbeza nie hanya berlaku dikalangan mereka yang SENGAJA MENGADA-NGADA TIDAK MAHU MENYESUAIKAN DIRI..  Mengapa saya kata sengaja mengada2? sila kan sahaja recce, siap ada group "kami suka bercakap dalam bahasa ........" lagi satu, buktinya adalah diorang boleh menyanyi lagu2 artis bangang pujaan diorang mengikut dialek artis tersebut, tetapi kembali berdialek bodoh tersebut secepat habis nyanyian.. kenapa? HIPOKRIT???

Akibat dari yang tersebut itu maka apa yang berlaku? seperti mana tulisan saya di satu lokasi lain, ianya menyekatkan peratusan menyertai satu pergaulan, satu perbualan, satu perhubungan silaturrahim, satu peluang pertukaran maklumat dan ilmu,..ianya menjelikkan dan menyampah betul..

teringat semasa kursus baru-baru ini, wakil dari negeri mana yang susah nak ubah dialek? mereka kekal dalam group mereka, bersama ketika makan, bersama ketika waktu bukan dalam kumpulan.. kenapa, kalau bergaul dengan yang bukan dialek maka kite mati ke? maka jatidiri itu adakah terbunuh dan hancur? Adakah dengan bergaul dengan yang bukan dialek maka kita benar, dan mereka adalah sesat? mengapa?

Allah s.w.t memaklumkan bahawa yang dipandang hanyalah orang yang bertakwa, tak kira la lelaki ke perempuan.. takde pulak dia kata dari negeri mana pun... Dan marilah kita pikir logik, MALAYSIA nie tak besar, kecik je, dah la kecik, divide lagi dengan negeri2 yang maha kecik, negeri2 kecik nie pulak dengan raja memasing, dialek memasing, bangsa hamba yang se co'et di tambah pulak dengan parti politik yang berpuluh2. bergasak pulak kat stadium.. hei.. BANGANGNYA...

Apa yang membezakan kita? hanyalah IMAN dan tahap kualiti keimanan kita. ITU SAHAJA, toksah la sengaja tambah2 lagi jurang perbezaan tu. kalau tak mandi semua sama busuk, kalau berak semua sama busuk, kalau tak gosok gigi, semua sama busuk.. tak kira la artis ke, jiran sebelah rumah ke.. SAMA BUSUK! sambil kita makan nasi campur budu kat umah, mengenangkan betapa sedapnya budu , JATIDIRI BUDU, sambil kita makan , seorang Wali ALlah di INDIA mungkin aje tengah makan capati sambil merasakan nikmat makan yang sama..

Sejauhmanakah menggunakan dialek orang lain maka JATIDIRI KITA HANCUR? SUSAH SANGAT ke pulak kalau kita guna satu dialek yang standard yang membolehkan kawan2 kita selesa dengan kita? susah ke? mati ke jatidiri tu konon? hancur ke jatidiri tu konon..  jatiditi2, tapi dengar lagu hip hop jugak.. MY ARSE.. tengok crita omputih masih BACA SUBTITLE jugak.. WTF.. malang la.. orang lain sibuk belajar dan conquer sampai 6 bahasa.. Malaysia target, rakyat melayunya leh pandai 3 bahasa, ada la puak2 bangang sibukkan nak 1 bahasa.. patut la ko melopong tengok drama.. orang lain dan tukar channel dah.

Semasa berlaku bencana, maka sukarelawan pun datang untuk menghulurkan bantuan setakat mana yang mampu, kita dapat perhatikan para sukarelawan ini boleh pula cuba berbahasa mengikut dialek tempatan. Cuba bayangkan kalau sukarelawan datang dan berbicara ikut slang Negeri Sembilan Pokek? tak ke menyusahkan aktiviti sukarelawan itu? Malang bila melihat sukarelawan terpaksa bertanya berkali2 kerana tidak faham, masuk kali ke-5, baru la yg berdialek menerangkan ikut bahasa KL. Laaaa.. boleh pulak... apa tak ke dari tadi ko siap2 guna dialek yg mudah aku faham, kan ke senang kerja? dan bila kau berdialek KL sekejap dengan aku, adakah jatidiri kau terbunuh dan tiba2 rumah kau terbakar di Kampung?

Camon la, pandai lebih dri satu bahasa, hanya memberikan lebih banyak kelebihan, pergaulan, kemampuan mendapatkan maklumat dan data dari sumber luar, jangan la sampai akibat belajar bahasa omputih, maka bertukar jadi OMPUTIH. SATU YANG sesetengah MELAYU BANGANG NIE SUSAH NAK FAHAM ADALAH SEMUA BAHASA ITU ADALAH MILIK ALLAH. Allah yang setting bahasa tu..  tu tak kira bahasa ELFS lagu tu. bahasa isyarat.. POKOKNYA adalah, MASUK KANDANG KAMBING MENGEMBEK LA.. TAPI JANGAN JADI KAMBING.. kita tetap kita, melayu tetap melayu.. cuma melayu sibuk sangat nak berpecah belah, dan sangat rajin menambah jurang perpecahan dengan perkara2 remeh, mengada2 dan bangang..

Aku tau ramai la yang bersetuju dengan pendirian aku ni, nak buat macamana. Aku bukan Wali Maksum pun. Cuma pada waktu aku menaip ni, itulah

Aku tak tau la apa kesinambungan dengan dokumentari yang aku post kan kat atas dengan post ni, tapi sapa yang lebih banyak meluangkan masa dengan dokumentari, buku, dan sumber ilmiah pasti faham apa yang nak aku sampaikan.. korang kan pandai, ada Sijil, degree, master PHD.. aku SPM je, so, pendapat aku level SPM je lah. sapa yang sibuk nengok perempuan sosial melampau yang berlakon jadi perempuan solehah melalui drama2 kat TV tu, teruskanlah dengan kehidupan korang, i'm already 33, still wearing jeans, still listen to good quality music with great music skill and great lyrics and have and enjoyable n a great life.. lu jangan lupa baca subtitle tau.. and carry on guna dialek lu, yang kononnya buat muka lu nampak kiut tu... pathetic..