21 August 2012

Orang Melayu adalah orang yang bersungguh-sungguh

Satu ketika ditanya...  Kenapa orang Melayu itu suka bermain mercun ketika raya. Kan sudah tahu itu bukan amalan yg baik, kan sudah tahu itu bukan adat resam bangsa kita, tapi kan masih ingin bermain...  Kenapa masih ada yang menjual. Supply hanya wujud bila demand ada.

Ramai akan memberikan Jawapan yang sesuai dengan tempolok memasing yg mana akan hanya akan memenangkan kepentingan dan ego sendiri.
Bagi aku ini hanya sama dengan kenapa aku masih merokok, kan dah tahu merokok itu haram, merokok itu umpama membakar duit...


Sebab tu aku nie selalunya memberikan alasan yang memenangkan tempolok aku bila ditanya orang.
Bila dipikirkan dari satu arah yang berbeza,  maka aku melihat memang betulkah bangsa melayu itu adalah satu bangsa yang sentiasa bersungguh sungguh.

Sentiasa bersungguh-sungguh untuk. Menunjukkan betapa bangang nya mereka itu.
Bila inginkan anak jadi artis maka akan sentisa bersungguh memberikan support dan morale agar anak menjadi artis hatta tidak kesah anak itu akan menyerupai bangsa yang mana,  mungkin adalah aku sahaja yg tahu akan hadis itu.?

Bila bersungguh nak menunjukkan diri itu bangang maka tidak akan merasa kesah apabila anak2 itu membelanjakan duit membeli mercun,  maka aku sangat gembira apabila aku membaca kesah2 kecederaan mereka,  kadangkala aku rasa patut nya anak2 itu dah lama dah cedera parah lalu cacat akibat mercun mereka yang dibeli dari orang kafir itu.  Maka bersyukurlah.

Apabila bersungguh utk kononnya tidak skema itu,  maka dibiarkan tidak memberikan lampu signal ketika nak menukar lane. Nak masuk simpang,  even ada yang menukarkan lampu signal ke warna putih dan merah.  Ada yang merasa bangga bila anak nya persis sakai gayat jakun yg terjukur keluar melalui tingkap sunroof, ramai yang merasa adalah memakai tali seat belt itu menyusahkan walaupun mereka tahu kereta tin sardines mereka pasti akan terbelah lapangan. Bila terlanggar kambing ditepi jalan...  Maka akan sangat gembira bila mereka itu kemalangan dan mati keseluruhan keluarga mereka itu..  Bersyukurlah...
 Kan menarik dalam islam itu, akibat bangang nya seorang. Matinya beramai -ramai, ye...  Mereka masih belum tahu akan kisah seorang yahudi yang memasuki kampung lalu habis kering kontang akan kampung itu...  Kan padan muka semuanya sekali akibat bangang nya a few...

Apabila mereka bersungguh2 untuk meniru sesuatu budaya kafir itu kan mereka bersungguh2 untuk membuat memek muka kiut sambil menari agar harapannya diri mereka itu dinampak oleh orang lain yg mereka itu adalah kiut seperti artis kpop pujaan mereka. Artis Hindustan kesayangan mereka... Artis tarian negro babi yang hanya tidak di endahkan ketika katrina menyerang new orleans....  Kan mereka itu tidak tahu perkara itu... Kan bahagia mereka itu bila rambut mereka menyerupai binatang, kan bahagia mereka itu bila rambut mereka blonde sedangkan blonde itu juga lambang bitch dan mereka yang selalunya sudah pasti bangang di barat itu.

Owh mereka pasti tidak tahu perkara2 sebegitu, kan mereka itu lebih suka menonton drama tv yang mana pengarahnya hanya berusaha bersungguh2 utk membuatkan penonton menangis dengan seleksi pelakon2 yang mampu menangis dengan baik...

Kan mereka tak suka menonton cerita2 ilmiah akibat kerana tidak suka kepada general knowledge. Adakah ini kerana dunia lebih mementingkan mereka yang memiliki ijazah dan masters galakkan rockefeller? Kan mereka itu akan membaca subtitle ketika menonton cerita barat akibat bodohnya bahasa inggeris mereka walopun mereka sebegitu juga bodohnya 20 tahun yang lepas?

Kan mereka itu lebih suka utk menonton bola sepak, sukan low class yang hanya mampu mewujudkan pecah belah, sifat kenegerian melampau....  Yang mana hero bola level kampung mereka itu umpama idola melampau mereka....  Kan sebegitu juga mereka yang memilih artis bitch dan bastard utk menjadi idola mereka. Bukan ke mereka telah melihat selagi mana seorang ustaz dan ustazah itu adalah artis maka dua adalah bitch?

Bila mereka berkelakuan di kawasan orang ramai, kan mereka itu gemar bersungguh2 untuk lebih outstanding, lebih menonjol, lebih bersuara kuat agar orang keliling tahu betapa mereka itu amat memerlukan perhatian. Maka berseronoklah mereka di Facebook wall menceritakan lahan perasaan mereka, keadaan betapa pathetic nya kehidupan Mereka, berapa malangnya mereka, betapa mereka amat memerlukan perhatian, betapa mereka amat suka menyebarkan berita betapa mereka sedang khusyuk mendengar kuliah al syikh al butohwi....   Betapa mereka suka akan mana-mana pepatah yang dikutip di Internet dan merasakan ianya adalah satu pendapat yang sangat ilmiah berdasarkan jumlah mereka yg share dan like akan sesuatu pepatah itu. Maka bersyukurlah..