06 April 2011

The Kings Speech : My Review

mmm, baru lepas layan cerite nie.. kisah benar ke.. ato tak, memula tu tak tau gak lagi... tai takpe, katanya lakonan cun, so aku pun layan la semalam...

nie le die nye iklan...  dalam youtube..





ceriter mengisahkan mengenai seorang bakal pewaris takhta England yang mempunyai masalah pertuturan iaitu gagap. WEll,. as a public figure, pemerintah, seseorang tu mestilah boleh bercakap fluently, kalo tak gagap pun tak boleh, sebab gagap juga leh datang dalam gemuruh..

Seperti yang dipaparkan dalam trailer tu, when ordinary man helps him... wait seminit... ordinary... how ordinary? Mamat yang membantu tu, yang bernama Lionel Logue adalah seorang warga Australia yang membantu membaiki orang yang mempunyai masalah gagap. Dalam cerite nie Logue berwatak tegas, dan ada rule... my castle.. my rule.. well utk pendekkan cerite...

Mamat Logue nie sebenarnya tiada professional qualifications.. org di sekeliling Raja, mempersoalkan dia...

Logue mempunyai teknik yang berbeza utk masalah cenggini...

Logue sebenarnya seorang pelakon tak jadi yang sukakan karya-karya Shakespeare. korang tau sapa Shakespeare??? teringat aku bapaknya si Kamal Ambia...

pada mulanya abang kepada Bertie yang dipilih menjadi raja, tapi sebab abangnya mencintai seorang janda dan Raja takle kawin dengan Raja, maka dia serahkan kepada Bertie...


ini le ghupenye Raja tu...
















































Ini le rupanye enchik Lionel Logue tu... 


                          




mmm... macambiasa aku takkan buang masa utk buat review yang aku percaya ramai orang buat,, sebab cerite yang ada award macam nie mesti ramai yang nengok dan buat review.

So, aku akan bagi pendapat aku mengenai cerite ni secara terus..

1. Aku respek kualiti lakonan yang dibawa oleh kedua si gagap dan pembantunya ni.. memang klass.. memang cun...

2. Aku teringat kisah seorang khalifah yang memerintah dan nak pergi belajar agama dengan seorang guru agama ni. Masa tiba di tempat itu, semua murid duduk di bawah (atas lantai) dan guru duduk di atas kerusi. Pemerintah itu diminta oleh guru tersebut utk duduk dibawah. Ini menjatuhkan air muka khalifah tersebut. Namunbegitu lepas tamat sesi, pemerintah itu dijemput oleh guru tersebut masuk  ke dalam bilik dia, ada satu kerusi je. Pemerintah itu tak duduk tapi dia terus berdiri, Guru tu pulak tiba-tiba duduk diatas lantai dan menyurh pemerintah tu dudul atas kerusi yang ada dalam bilik tu. Bila pemerintahtu persoalkan kenapa, guru tersebut pun menjawab, bila sheikh datang tadi, sheikh datang sebagai murid, dan murid duduk dibawah. Sekarang sheikh dah habis kelas, dan sheikh adalah pemimpin saya, maka sebagai pemimpin saya, sheikh duduk la atas kerusi, dan saya duduk la dibawah.

apa pengajarannya... aku rasa korang dah tau... "ikut la kesesuaian keadaan..." tu memang la betul.. tapi pada aku, kemampuan seseorang utk merendahkan darjatnya utk belajar daripada seseorangatau utk bersama seseorang yang lebih rendah martabat dia adalah di mata aku sebagai sangat murni. Aku hidup dalam masyarakat yang sangat memujai pangkat.. status... yang ada sijil akademik bergulung2 seakan menghina kelas rendah..

orang lupa cerite aku dulu pasa Bijak tapi tak pandai... kalo orang  paham pasal kisah Bijak tapi tak Pandai dulu... aku yakin, masyarakat boleh hidup dalam situasi yang lebih harmoni.

welll... aku yakin ada banyak lagi pengajaran nye... tapi somehow, aku anggap nie yang paling penting yang ada... sebab aku nie jenis yang takde masalah utk belajar dari sesapa walopun yang jauh lebih muda dari aku...

soo... sebagai penutup entri ni...

korang le try enngok cerite ni, dan utk pemahaman lebih lanjut...  leh le tengok kat sini pasal Lionel Logue dan carila info sendiri dalam google yeee...

nie la raja sebenar yang gagap tu... leh tengok teknik lionel yang goyang2kan badan tu...