24 February 2011

Five Signs You're a Bad Boss - artikel yang menarik

Masa tengah surfing tadi terjumpa sebuah artikel yang menarik mengenai teknik menjadi Boss yang baik, atau juga dalam kategori Perlakuan Organisasi serta Human Resources. Signifikan dengan entri sebelum ini, saya cadangkan para usahawan membaca dan menilai sendiri kriteria yang dipamerkan disini, tidak hanya sebagai seorang Boss besar di syarikat anda, tapi juga untuk diri anda sendiri yang mungkin hanya mengetuai sesuatu kumpulan di tempat kecil, atau persatuan... silakan baca... 

Tapi perlu diingat, kalau nak baca yang takde saya membebel, boleh terus pergi ke laman yang nie..  http://pusman9.blogspot.com tapi sebab yang nie saya punya isi hati perut pendapat, dan sepertimana saya di multiply, sangat open kepada percambahan pendapat, maka, kat sini saya tambah2 dengan saya punya version... tak suka??? baca disclaimer....

Five Signs You're a Bad Boss

by Diana Middleton
Friday, February 18, 2011



When the number of employees Matt Kaplan managed at a lab at the University of Arizona in Tucson mushroomed from six to 30, the school called in a management coach to make sure he was prepared. What he learned surprised him -- his employees thought he was distant and didn't trust their work.

"The biggest challenge for me was realizing I couldn't do everything myself," he says. "I had to learn to trust my team, which was a gradual process."
Experts say many bosses are similarly clueless about their appearance to employees. Here are five signals you may be one of them.




1. Most of your emails are one-word long.
It may be efficient, but many bosses don't realize how curt a one-word email -- even a simple "yes" or "no" -- can be, says Barbara Pachter, a management coach and author of several workplace etiquette books. She calls it the "BlackBerry effect."
[More from WSJ.com: Inventing Management 2.0]
"Managers have a tendency to be abrupt, especially when they're answering emails on the go," Ms. Pachter says. "It comes off as an invitation for conflict. A simple addition of 'thanks' goes a long way."
Some managers craft even shorter emails. When Christina Marcus emailed an idea for a project to a former boss, he responded "Y." Thinking he was questioning her idea, she spent 20 minutes crafting a response. Turns out, the "Y" meant "yes," not "why." Ms. Marcus eventually left the firm.
[More from WSJ.com: Chief Reboots After H-P Scandal]

Agak-agaknya berapa ramai la main sms ngan boss sendiri ye..  aku berani bet yang kalau akan hantar nie hanya masa tak dapat datang kerja, atau lewat sikit.. bab nie selalunya sms aje la.. payah la kalo nak call..  Kang buatnya boss tanya memacam kang...  Tapi pokok ceiter nye kat sini adalah bukan yang tu, tapi apa yang boss reply selepas dapat input dari kita. Daripada contoh diatas, menunjukkan bahawa Boss beranggapan bahawa kita akan mempunyai tahap pemahaman yang sama dengan dia. Kita faham dan tahu apa dia nak.. Atau mungkinkah kita kebetulan mempunyai boss yang bersifat melayani pekerja bawahannya dengan teori Y. Tapi masalahnya, kalau Boss layan kita dengan teori X, pun kita akan merasa sedikit marah bukan? Sebab itulah terciptanya Teori Z.. Berapa ramai yang agak blur dengan teori Z? kasi google la ok!! nak -nak yang baca nie bakal jadi boss... (mcm tak mungkin je..)

2. You rarely talk to your employees face-to-face.
Relying on email may be convenient, but bosses are increasingly using technology to avoid having tough discussions, says Robert Sutton, professor at Stanford University and author of "Good Boss, Bad Boss."
"No one wants to do the dirty work, but it's a boss' lot in life to deal with difficult issues," Mr. Sutton says. Face-time engenders trust with employees, adds Ms. Pachter.
Boss jarang bersua muka dengan kakitangan untuk berkomunikasi. Ramai yang baca point kat atas mestinya macam bersetuju dengan point di atas..  tapi nak buat macamana, semua teori pada saya ada konflik yang wujud. Saya ingat ini sebabnya kenapa sesetengah Boss bersifat sebegini. Selalunya sesuatu individu di tempat kerja itu akan hanya rapat dengan individu terhampir dengan kelayakan atau taraf dirinya.

Dulu-dulu saya pernah berbual mencari pendapat mengenai hal ini, antara pendapat yang diterima adalah, perbezaan corak pemikiran, orang yang merasakan corak pemikiran atau tahap kepandaiannya agak tinggi cenderung untuk bersama-sama dengan yang sama kelas dengannya.. ini juga sama dengan hal-hal yang lain logiknya, kalau ini memainkan peranan, maka hal-hal lain seperti, ideology, minat, hobi, dan lain-lain juga memainkan peranan dalam memilih golongan pergaulan.Patutlah Baginda Rasulullah suruh kita bergaul dengan golongan alim2 kerana ianya dapat membantu kita kekal beriman dan meningkatkan iman melalu competetive

Namunbegitu, didalam sesuatu organisasi, persatuan, kumpulan, perjumpaan dan lain-lainnya yang membawa maksud beberapa individu samada dari kelompok yang sama ataupun dari kelompok yang berbeza yang bersama-sama didalam satu kumpulan atau lebih dan mempunyai matlamat yang berbeza mengikut kehendak semasa tetapi masih kekal sebagai sebuah kumpulan. hahahahahaha... faham x? what the F*k is this dude yapping about?  Bahasa kasarnya adalah jangan ikut kepala lu je bai. Kita kene ingat bahawa wujudnya kita sebagai suatu kumpulan atau organisasi atau apa pun yang anda panggil, setiap individu  itu ada kelebihannya, ada kepandaiannya, ada kemahiran tertentu dimilikinya, dan Anda sebagai seorang yang memimpin mereka adalah sepatutnya bersama-sama TURUN PADANG... berbual, berbincang, bertukar-tukar pendapat dan lelainnya yang patut!!!!

3. Your employees are out sick -- a lot.
Employees will fake sickness to avoid a bad boss, says Mr. Sutton. But there's evidence that a bad boss may be bad for your health. A 2008 Swedish study that tracked more than 3,000 men over 10 years found that the men who said they were poorly managed at work were 20%-40% more likely to have a heart attack.

Huh, HAMBEK kau, Terdapat BUKTI sains bahawa pekerja yang merasakan dirinya dilayan dengan teruk atau tidak sepadan lebih cenderung untuk meninggal kerana sakit jantung!!!! Adakah saya memutar belit Fakta? baca tulisan artikel atas ini, ianya memberi maksud yang sama. Dengan erti kata lain, SEKIRANYA anda adalah BOSS yang dianggap sebagai tidak berapa baik oleh pekerja, anda akan BERSUBAHAT dalam memberikan anak buah anda satu kehidupan yang penuh STRESS, memendam rasa, tidak tenteram, yang membawa kepada pengamalan sikap dan sifat yang tidak sihat di kalangan pekerja anda yang akhirnya membuatkan mereka mengakhiri hayat mereka dengan sakit jantung!!!!! Kenapa macam gitu pulak ye.. bersubahat.. bersekongkol.. lead into...  kalau kita reverse the point, kita mulakan dengan penyakit jantung..

Penyakit jantung ==> Sebab Penyakit Jantung ==>Sebab mengamalkan gaya hidup tidak sihat==> sebab???

punca penyakit jantung banyakm merokok, minum arak, stress, kurang bersenam, etc..
sebab merokok, minum arak, kurang bersenam, tertekan, etc???

Then, mungkin mana-mana boss akan berkata "kalau tak tahan berambus laa... ramai lagi yang nak kerja ngan aku... this is the era where JOBs are very limited.. berani ko nak berenti kerje selagi ko tak dapat kerja lain?? berani ko? dah la KITA HIDUP UNTUK BAYAR BIL , HUTANG  dan CUKAI...

(dah tau stress, yang ko poie guna caro bangang utk release stress tu buek apo? orang suruh kau jadi mukmin, kau sibuk nak jadi MUSLIM MALAYSIA BASTICH... maka dah tentunya ko bakal stress...
Tuhan tu akan menimpa ujian atas HAMBANya mengikut kemampuan kita menerima dan menanggungnya, dengan erti kata lain, TUHAN HAVE DONE HIS JOB... err.. OR NEED.... whatever, ianya adil, sesuai mengikut kemampuan kita FULL STOP! ,MAKANYA Mukmin itu mustahil BUNUH DIRI, MUSTAHIL STRESS MELAMPAU.. melainkan, jiwa dan rohaninya bermasalah dan tidak mengikut garis panduan yang ditinggalkan oleh baginda Rasulullah... tak begitu????
4. Your team's working overtime, but still missing deadlines.
New bosses are particularly prone to giving unmanageable deadlines to staffers, says Gini Graham Scott, author of "A Survival Guide for Working with Bad Bosses."
A human resources executive at a New York firm who declined to be named because she's currently looking for a new position, says that she began working 15-hour days after her new boss came on board. Her boss' first order of business: Promising more aggressive deadlines to clients. "She would tell the client, 'We can have this for you in three days,' which was impossible," says this woman.
hmmm nie aku memang biasa kene laa.. walopun keje sektor awam kan, bukan apa, dalam GOMEN, buat kerja last minit itu adalah SATU KEPERLUAN HIDUP... Dan ini mempunyai rangkaian dan sebab... Boss yang berikan arahan last minit dapat dari boss atas dia yang bagi last minit,, and so on.., sehinggalah kepada si PANGKAT BESAR ateh nun yang mula memberikan arahan tersebut in the first place.. betul tak???? NEEEE... SALAH sedikit... Boss besar selalunya ada otak juga, bukan akademik sangat pun, tapi kefahaman terhadap realiti , keperluan, kemampuan mengambil peluang yang tinggi. Mereka mengeluarkan arahan kepada orang bawahannya... adalah terhadap keyakinannya bahawa orang bawahannya mampu melakukannya. Yang selalu jadi masalah adalah BOSS-BOSS peringkat pertengahan KAKI KIPAS, KAKI JILAT, KAKI BODEK yang ada ni, sikit2 boleh... siap... bina bangunan nie berapa lama, hish... 2 minit cukup.. kata dia... dan memandangkan mereka nie selalunya BUTA I.T, dia ingat kerja mengedit atau apa2 pun ni boleh dilakukan dalam masa seminit dua... Jadi mesej aku juga adalah Kalau agak2 ada projek atau nak setup dead line tu, kene ada Gunt Chart, kene ada observations, dan bukan observe jadi mandur je, bantu la sekali...

BAGI EMPLOYEE PENCACAI macam aku ni, memandangkan aku sentiasa yakin bahawa orang yang cepat absorbs, cepat blend, cepat ADAPT.. adalah yang akan survive (terus menerus menjadi pencacai).. makanya, cuba standy.. be prepared.. jangan buang soft copy yang ada, buat susunan maklumat soft copy dan hard copy yang mudah dicari, mudah di ingat dan buat back up. Sebab bukan apa.. sekali dia mintak yang bukan-bukan, kita ada paling tidak pun panduan utk buat .. sedikit data untuk membantu.. itulah harapanya..


5. You yell.
Even if you aren't screaming angrily at your employees, speaking loudly can damage workplace morale, says Ms. Pachter, the management coach. "Employees will constantly feel like they're being reprimanded, and they'll avoid you if there's ever a problem," she says.
At one of Ms. Marcus' former jobs every debate was a public forum, she says. "My bosses would shout freely across the office, even when they weren't necessarily angry," she says. "It charged the atmosphere and really killed productivity, especially when you were trying to figure out who you should be listening to."
Kalau dulu, yang aku faham, sekiranya didalam satu perbualan berkumpulan, orang yang paling bercakap dengan nada yang kuat, atau didengari, atau disedari, adalah golongan yang menginginkan perhatian , INGINkan perhatian... Huh... HINA SUNGGUH.. ye la.. macam dalam konteks leadership management bola kot, cakap pelan-pelan, kang orang tak dengar la pulak kan...

PENDIRIAN AKU pulak adalah orang yang sentiasa bercakap dengan kuat, atau sentiasa ingin didengari, di sedari akan kewujudannya, melalui pelbagai cara, seperti bercakap dengan kuat, berpakaian yang menarik (pada dia dan masyarakat MAINSTREAM), GEDIK, adalah PATHETIC .. MENYEDIHKAN DAN penuh dengan HINA... perlu diingat bahawa orang yang memerlukan perhatian nie macam GENG GENG FACEBOOK gak la.. hahaha... " hari nie saya demam.."....  "ooo.. ye ke.." , "semoga awak cepat sembuh..." "kesian awak...." kemudian, depan PC pun ko mengangguk dengan membuat muka SEDIH KIUT la konon, bahawa kononnya orang mengambil berat pasal Kau...  GILA LEMAH, GILA PONDAN... memerlukan perhatian dan kasih sayang... PERGH.....JIJIK .. naip pun aku JIJIK... Harap-harap simpang Malaikat la ada dalam family aku cengini.. sia-sia makan maki je sok..

POINtnya adalah.. RESPECT... RESPECT IS SOMETHING THAT YOU EARN.. GAINING TRUST.. GAINING ATTENTION WITH RESPECT ..  pengaruh jangan dicari.. pengaruh datang sendiri.. pengaruh orang kaya2 datang daru mak bapak dia yang kaya-kaya.. hahahaha

Write to Diana Middleton at diana.middleton@wsj.com


tak pueh hati dengan tulisan omputih, cari penulih artikel omputih seperti di atas, tak pueh hati ngan penulisan melayu.. silakan memberi pendapat...