12 October 2011

jurnal aku - update 12 okt 2011

Hari nie berlangsung la hari main-main, hari santai.. namun hari nie aku dikecewakan.. hari nie aku ada sedikit frust. Mungkin ini adalah adat dan resminya program yang disusun untuk golongan berpangkat rendah. Kalau sebelum nie program utk yang pangkatnye besar2, biasa la.. akan ada la program dan aktiviti yang best2, yang berbudget mahal kata ko., bila aktiviti yang melibatkan staff pangkat rendah ni, mesti la bagi game atau program yang terserlah ke"AYAM"annya..  Nak buat macamana.. Hakikatnya adalah sebegitu dunia ini.. si Pangkat rendah, Lu kene sedar diri, dan jangan membuatkan ianya menurunkan self esteem lu. Bukan apa, dalam gomen nie aku perhatikan, kalau grant macamana pun , aktiviti orang pangkat tinggi nie, sehabis baik, ianya mestilah subsidi.. So dengan erti kata lain, setakat sijil bersepah, tapi bila aku cerite pasal RV pun tak percaya wujud, mmg kesian laa. Kalau aku cerite macamana keadaan negeri A, negeri B, Rekreasi di A, B, C, D, dan lelain, lu dengar je laa. habis kuat lu buat nie semua pun masa lu kat Uni dulu jee.. program bersubsidi..  Geng2 POSER.. Gua pandang rendah laa ngan lu orang, mmg la gaji lu besar,.. life gua lagi grant la tapi.

Then, pada hari nie, dengan aktiviti kanak-kanak yang membosankan, aku pun mula perhatikan golongan Fasi2.. bukan apa, aku sendiri bekas Fasi dan Trainer utk berpuluh program yang kurang melibatkan orang melayu... Kalau dalam swasta dulu, gila susah nak jumpa trainer atau fasi tembam-tembam kan.. hahaha.. ini antara blok pun, semua nak naik kereta.. hahahaha... ok laa.. nak angkut barang2.. hahahaha...

Then, utk sesi petang tadi, ak dikecewakan lagi dengan tandatangan merah akibat dari lewat 2-3 minit. Macam nie la, bagi orang yg kenal aku, semua faham ngan aku, kalau aku salah, lu tiaw laa.. aku leh terima, nie nak buat MACAMANA, AKU SAKIT PERUT!!! LU JANGAN LA MARAH GUA, LU MARAH LA TUHAN PUKIMAK PASAL KASI GUA SAKIT PERUT! BETUL TAK? BABI LU.. FUCK LU!!

Lu dengan muka kerek, tak nak dengar alasan gua.. fine.. lu buat gua... ok, GUA DENDAM LU.. GUA MESTI MAU DAPAT GUA PUNYA REVENGE BABI! lu memain sama orang minang la.. salah orang mau ajak main api la..

well.. ditakdirkan cerite lawaknya cenggini.. akibat performance pagi, tak berapa nak best, petang lak gua kene macam tu, maka mood gua hilang, hati gua paneh.. so, biasa laa. semakin mengganggu la gua nye mood utk aktiviti lain.. hahahaha...

Gua pun mulalah plan yang baik punyo.. nak tau apo gua buat.. dekat game yang dianjurkan tu, adalah satu scoreboard ni.. dekat situ, adalah chart utk semua game, sampai la kepada yang menang.. so, dekat ruang juara tu, dengan penuh selamba badaknya, gua amek pen marker, gua pun tulis... KUMP _____ (mana yg jadi juara) VS FASI!!! hahahaha... lepas tu, gua buat tak tau jee.. sekali tu , ada brother fasi yang perasan, dia nak padam, gua pun sound.. walaupun, sound gua agak keras, tapi mungkin ending muka senyum gua, buat brother tu tak jadi padam.. lebih lawak lagi, diorang ingat tu betul, (nak-nak Pengarah diorang ada sana) diorang pun terpaksa la buat team.. HUH.. ending nye team fasi kene le main jugak.. ok laa.. terhibur la aku, bukan sebab diorang kene tuam ke apa, itu adat game la.. lagipun ACIK GEMOK tu bukan main pun.. NO WONDER LA LU GEMOK! Maleh bersukan rupanya.. hahahaha..

Tapi ok, pada fasi yg lain, yg sempoi dan terus masuk utk main game.. ok laa.. good for ya.. cuma pada aku la kan, kalau lu rasa lu kerja sebagai fasi, people do observe you all, so, practice what you preach, walk the talk.. Kalau lu orang tak up standard lu orang, takkan lu harap bebudak nak ikut lu.. kalau budak ikut pun terpaksa.. Bukan sebab respect yang original.. tapi sebab respect terpaksa akibat dari situasi dan keadaan! ingat tu,, Respect is something that you EARN!!! ingat tu!

Dan ambil peluang utk tengok, atau pelajari bagaimana jurulatih swasta punya performance macamana.. recce, cuba belajar.. jurang lu orang besar sangat poit. class korang rendah sangat.

so, pada hari nie, bila malam tu, aku rasa macam mood aku dah ok, macambiasa, sekali ada public speaking yang hanya mempunyai 3 minit utk bersedia. Aku tau, kalau aku bukan perform first, aku akan jadi macam team lain, cuba buat yang terbaik, tapi bukan dalam masa yang ditetapkan.. so, macam tak best.. maka aku ke depan utk perform, mmg huru hara, aku tau tu.. aku dah tau akan jadi macam tu, tapi aku tau, denan cara tu, aku leh up kan balik semangat aku.. well.. utk team yg perform 1st, dan buat huru hara, dapat no-2, kire ok ape.. hahaha.. dapat la air free.. alhamdulillah..

Then, aku pun ingat , aku nak off kat sini dulu, sebab ada benda lain aku nak buat, lagipun kene bangun pagi kang... kang lambek kang kono yo laie nie kang.. hahahaha.. ok  la dunio.. selamat malam yo...