19 March 2011

Blogger Vs Facebook vs Multiply

ape kejadahnya aku up pasal facebook lawan multiply lak ni.. mmm, banyak reasonnya, bukan pasal facebook dan multiply aje, sebab hasil research aku dapati di Malaysia, orang selalunya tak menggunakan social network yang sesuai.
Nanti marah pulak para pendukung produk yahudi kat aku nie hahahaha... tapi sebenarnya aku bertujuan untuk menjangkaui semua ni, aku nak tau which one is better mengikut perspektif yang berbeza. Dari perspektif sosial, dari perspektif perniagaan, dari perspektif lokasi simpanan maklumat dan dan pelbagai lagi.
So, aku kene buat kajian dari masa ke semasa. Dan aku akan hanya tumpu kepada laman yang sesuai, sebab??? sebabnya adalah orang Malaysia macam biasa akan hanya menggunakan laman percuma yang 'mainstream'.. yang popular. Kalau diorang research, mmg berlambak laman2 sosial yang lebih nche kat luar, tapi nie semua gagal untuk digunakan .. sebabnya... katakan si Hassan guna laman selain yang popular di Malaysia, tapi yg lain tak guna, bakal pelanggan tak guna.. pun tak boleh juga, so.. dengan erti kata lain, kajian akan hanya dibuat melibatkan 3 yang aku rasakan berbaloi dan menunjukkan jurang kelainan yang ketara, iaitu RAJA sosial network iaitu facebook, Raja penulisan iaitu Blogger dan contender yang tak ternama langsung didunia iaitu multiply. Yang lelain macam high5, tagged, twitter, linkedin, myspace, friendster dan berpuluh lagi laman yang sesuai kat luar tu diketepikan sebab kalo buat perbandingan pun bukanya ada hasil pun...

so... macam nak mula... pada aku senang aje... dan aku tak katakan hasil kepada kajian aku nie akan membuatkan perubahan dimana-mana pun, sebabnya, macam biasa, orang Malaysia cuma suka yang popular, Walaupun yang popular tu tidak semestinya yang terbaik. Walaupun diorang tau, tapi diorang bukan akan buat pape pun.. sebab terikat, sebab ikut kawan, sebab tak commit, sebab yang lain tu tak berapa menggalakkan golongan peraih simpati dan golongan pengadu domba.

Well... lets say aku akan start satu-satu dari perspektif umum, iaitu apa bondo eh ketiga-tiga ni..

1. Blogspot.
Asalnya dulu bukan semua orang kaki blogger pun, tapi lepas dapat tau leh buat adsense, ramai la yang buat, sebab asalnya dahulu, manusia di Malaysia nie hanya berhubung melalui surat.. then upgrade ke semua orang ada telefon, handphone, semua orang bersms, berchatting melalui mirc, kampung etc.. then dah msn messenger, ada yahoo messenger.. aku rasa.. walopun blog da wujud waktu tu, tapi ramai lagi yang ikut.. masa tu aku pun tak suka blogging ni.

Aku tak gemar scrolling ke bawah beribu kali, masa tu takde function page break lagi, sapa pandai html code bole la, bagi seorang SPM macam aku nie lagi la.. Masa tu blogger mmg boring rupa dia, rupanya buruk, leceh kalo nak apa2 design dia, sikit nak main html. Jadi blogger ni lebih kepada mereka-mereka yang cuma suka menaipkan kisah hidup konon gempak mereka untuk jadi bacaan. Dengan lebih tepat sekali, sebagai satu diari atau jurnal peribadi. Well... aku lak tak berapa goma membebel dan menulis ni, nie, takde action, macam bebudak PUKIDA la,, membebel je, buatnye tidak.. hahahaha...

2. Facebook.
Datangnya terkemudian dari friendster dan myspace, tapi heran cepat naik, satu sebab dia popular, mana-mana pun ada budak bercerita bagaimana dunia para Wali dan Ambia menggunakan facebook (amerika). Walopun function teruk jauh lebih teruk dari myspace dan friendster, crowded macam gampang, interface buruk, function kurang, tapi dia tetap meletup.. sebab... well menteri2 pun pakai siot.. artis pujaan pakai,  bla bla  bla bla.. tapi satu yang bagusnya facebook nie adalah ianya tempat berborak, tempat meluahkan perasaan dan lelainnya. ianya satu laman chatbox gergasi yang setiap orang boleh datang, tinggalkan response, share response dan lelain.... PERLU saya ingatkan korang bahawa FB berupaya menjatuhkan negara2, pemimpin2 hebat dan lelain... kerana keupayaannya menyebarkan berita, ntah ye ntah tidak benarnya, merebakkan berita, sesapapun leh salin, multiply effect yang tinggi,

Tapi dia sangat popular bago golongan yang memerlukan perhatian,... yang kononnya sharing is caring.. when actually the one that macam caring sebenarnya dont give a fuck tapi sebab dah jadi contact buat-buat la macam amek berat ye tak...
Cuba bayangkan facebook dari mana, dari satu komuniti masyarakat yang banyak masalah mental, when anyone just dont give a 8*(&()* about anyone else. so, bebudak nie golongan mengadu domba, harapkan ada yang simpati, merasa JOBO atau rasa diri dihargai bila contact ramai, tapi tak pernah kenal contact mereka, tak tau siapa dia, kat mana dia, apa kejadahnya jadi contact in the first place pun...
Tapi sebab POPULAR, ramai artis pakai, dicang di media dan tempat lain, so kalo tak pakai tak moden la.. WALHAL, kita semua tau ramai buta ITyang pakai sebab diorang bukan reti guna html code pun, tapi sebab ada golongan "saya tak tau hari nie, besok pun macam tu, lusa pun macam tu... " maka... yelah... facebook aje la.... hahahahahaha.... malang la korang...

3. Multiply...
dah tu, aku berkawan dengan bebudak it nie dari pelbagai bidang dan konsep, adik beradik aku, kawan2 aku, kawan2 tak berapa pandai, kawan yang macam pandai, kawan bukan melayu, dan lelain, so thats why, aku selalu tengok sesuatu tu dari perspektif yang berbeza.
Bagi aku multiply adalah underdog , pilihan yagn terbaik, aku ada akaun FB masa memula FB keluar dulu, aku sentiasa up to date dengan social network, sebab bila seseorang dengar member bercerite pasal FB, aku tengah search pasal the best social network dan tengok review dari berpuluh site. Bila budak belajar nak bagi tau status memasing dekat wall dia , dengan harapan ada orang akan bersimpati dan memberikan kata-kata perangsang pada mereka, aku tengah belajar macamana nak samakan aku nye page dan gadget2 aku sama ngan bebudak dari luar negara... belajar html code dan lelain.. trial and error..

So, aku sentiasa memastikan diri aku berdaftar dan ada akaun dengan mana-mana social network yang aku penah dengar, terdengar, aku search dan aku research. Aku nilai sendiri ikut sedap tekak anjing aku dan aku nilaikan aku nak maintain yang mana. SO kalau setakat sapa baru nak pakai PC tahun 2000 plus-plus nie, simpan la sebab social network ni dah havoc tahun 90an lagi pada aku.

chewah... beria ia lak aku nie kan... da la tak mandi lagi ni... habih tu nak buat macamana, kata berblogging, aku bukan pedulikkan sapa nak baca atau tak.. aku tetiba start menaip, dan  idea tu tengah datang... maka layan aje la kan... sebab aku takut kepala aku semakin membesar dengan apa yang aku ada dalam kepada aku nie... nanti meleleh keluar ikut hidung... hahahahahahahah

to be continued............