24 March 2011

Trudell (John Trudell )

Baru lepas layan dokumenteri Trudell.

pasal sorang mamat ni yang berketurunan Indian american.. yang kita selalu dengar red indian tu la..  mamat trudell ni seorang aktivis indian yang memperjuangkan hak-hak rakyat Indian di Amerika yang mana kerajaan amerika telah melanggar perjanjian diorang.. Yang gempaknya, diorang nie siap pergi jajah pulau alcatraz tu.. nak buat kepulauan indian american.. free... merdeka.. then diorang try takeover perkampungan dan bermacam lagi la.. mmg gampang lak aku nengok cara kerajaan amerika layan puak asal penduduk indian ni, sampai aku terpikir, kalo indian amerika sampai diberi duit minyak utk diorang keluar dari DC, apasal imigrant lain pulak yang dibela?? konpius..
Lepas tu kita leh tengok camana kerjaan antar FBI utk kepung town tu, berapa ramai yang mati, sampai digelar reign of terror... siot betul...  tengok juga macamana kerajaan memanipulasikan media dan bermacam lagi.. cheh... golongan pemerintah zionis memang tak kira siapa, sesuai dengan protokol zionis bahawa semua orang kecuali bangsa yahudi adalah binatang dan halal dibunuh.
Kita akan tengok apa jadi pada ahli keluarga trudell lepas dia g bakar bendera U.S ... hmmm... aku sedih juga, tapi teringat pasal Palestin, mm.. kira ok lagi la apo korang kene..

antara yang menariknya kalau kita tengok dokumentari pasal mamat ni adalah macamana cara dia fikir, dia influence orang sampai ke artis hollywood pun ada yang admire dia nie.  mamat ni juga selain seorang public speaker, dia pun artis, penyair dan penyajak dan ada album gg.. tour konsert kat banyak tempat.. ... banyak album dia...


yang buat menarik nie antara yang lain adalah...

membuatkan aku tepikir pasal dokumentari2 Palestin...  hah? nak makan Mc D?? Guna produk Sara Lee?? jommm...